RSS

proud to be a bee


Salam alaykum wbt,


Dari dulu nak share pasal ni tapi tak terzahir di sini. InsyaAllah kali nak share satu makanan/minuman kesukaan Rasulullah saw..ye Madu..


"Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah "Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu dan di tempat yang dibuat manusia."Kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (MADU) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkannya.

(Surah an-Nahl: ayat 68 - 69) 

Sangat jelas dalam al Quran Allah berfirman madu sebagai as syifa' penawar bagi penyakit.  Jadi bila kita sakit, makan lah madu.  Tapi sakit apa? semua penyakit.tak percaya? cubala dulu..InsyaAllah dengan izin Allah sembuh. 

Hadith berkaitan madu juga banyak antaranya; 



Dari Abu hurairah r.a Rasulullah saw bersabda:

"Barangsiapa yang menjilat MADU 3 kali dalam sebulan di waktu pagi dia tidak akan diserangi penyakit yang serius."
(Sunan Ibni Majah) 



Madu boleh dimakan begitu saja, boleh dibuat minuman, dalam masakan. Baik untuk sembuhkan luka juga. Bagi yang baru lepas operation minum madu ye..




Seorang ukhti ada berkata kepada saya, untuk sakit tekak dan batuk², baik letak madu + air suam + lemon..sedap juga dan mujarab insyaAllah..
sebelum ni yang saya sendiri selalu amalkan minum madu dengan susu. pun lazat juga..

Nak share satu pengalaman, ada this one time, one of my close family pitam pucat cause of dehydrated and tak makan. time tu memang dia dah lemah longlai dan saya yang berada kat situ Allah memberi ilham untuk bagi makan madu. (ni first time berhadapan kes camni, semorang panik time tu, cuba bagi minum air, kipas²,try bagi makan kurma yang hancur,tapi takde effect,  sebab tu kata ilham sebab tatau pun memberi kesan atau tidak dengan bagi madu, tawakaltu 'alAllah je)
Dan bila bagi makan sikit je pun madu tu, time tu rasa subahanallah amazing sangat effect madu tu, daripada half unconscious dan muka pucat takde darah, muka berubah kembali berdarah, dan  sedar. Madu tadi dengan izin dan kuasa Allah telah mengembalikan tenaga dengan sangat pantas. Mungkin kadar glukosa tinggi dan mudah hadam jadi dapat diserap terus ke dalam sistem badan. (ni fakta sendiri, nanti kena cek balik)

Teringat juga pernah tengok satu dokumentari di tv di France tentang perubatan, doktor semakin ramai menganjurkan memakan madu sebagai salah satu cara perubatan. medecine alternative naturelle  kata mereka.

Jadinya, mari kita makan madu!!! at least 3 kali sebulan..banyak sangat khasiat dia..


Lepas ni boleh jadikan minuman kegemaran : air madu..^_^


4 Pendapat:

JRF said...

kacaknya lebah tu. hehe.

Prof X said...

tapi jgn lupa check betul² sebelum beli madu di pasar raya atau kedai². ada madu yg bukan asli (dibuat dari gula dan air je) dan ada madu yg asli (selalunya harga mahal). kalau minum madu tak asli mungkin akan menurunkan tahap kesihatan badan sebab minum air gula je sebenarnya. wallahualam

qismjasadi said...

betul tu prof x!!!
tengok dulu label..

Anonymous said...

UTUTUTUTUTUTUTUTUTUT

Nikmat kesihatan..Bersyukurlah dengan kurniaan-Nya
 
Copyright 2009 QAWIYUL JISMI All rights reserved.
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress Theme by EZwpthemes